Witaj w teście: Test- BHP terenowe prace geodezyjne 1. Podczas wykonywania pomiarów na terenach bagiennych należy: Przed każdym krokiem sprawdzić stabilność gruntu za pomocą kija lub tyczki Poinformować przełożonego o zamiarze wykonania pomiaru Bezwzględnie przestrzegać zasady kontaktu wzrokowego z pozostałymi członkami zespołu Bezwzględnie poinformować zarządcę / władającego terenem o zamiarze wykonania pomiaru2. Prace polowe wykonujemy zawsze: Z wykorzystaniem możliwie najnowocześniejszego sprzętu pomiarowego W kaskach Ubrani w buty robocze Ubrani w dobrze widoczny na tle otoczenia ubiór3. Podczas pomiarów kabli elektro-energetycznych zabrania się: Lokalizowania kabli za pomocą wykrywacza elektromagnetycznego bez nadzoru. upoważnionego pracownika właściciela sieci. Wykonywania pomiarów w bardzo głębokich wykopach. Pomiarów kabli uszkodzonych. Wykonywania pomiarów bez nadzoru inwestora.4. Przystępując do pomiarów na terenie zakładu przemysłowego należy: Bezwzględnie zapoznać się z zasadami ruchu zakładu Przeprowadzić wywiad terenowy, którego celem jest rozpoznanie ewentualnych zagrożeń Poprosić kogoś by poinformował właściwą osobę naszym przybyciu Założyć kask jeśli jest taki wymóg na terenie zakładu5. Podczas pomiarów każdy pracownik ma obowiązek: Być w stanie pełnej trzeźwości Przerwać pracę gdy temperatura powietrza przekroczy 30 stopni C Posiadać naładowany w 100% telefon komórkowy Zawiadomić przełożonego jeśli zadanie wykonał w czasie krótszym niż przewidziany6. Wykorzystywany sprzęt pomiarowy powinien być: Odporny na wstrząsy i uszkodzenia Spełniać najwyższe normy dokładności Sprawny, nowy, czysty Sprawny, czysty, naładowany7. Podczas pomiarów na terenach PKP: Każdy pracownik musi mieć kask Każdy pracownik musi znać przepisy ruchu kolejowego Każdy pracownik musi znać rozkład jazdy pociągów Każdy pracownik musi mieć wyznaczone miejsce bezpieczne8. Podczas wykonywania pomiarów z łodzi, łódź powinna: Być w dobrym stanie technicznym Mieć minimum 6 metrów długości Prowadzona przez specjalnie zatrudnionego do tego celu skipera. Być wyposażona w radar i echosondę9. Podczas pomiarów na budowie: Pracując w bliskim sąsiedztwie pracującej koparki lub innego urządzenia należy poinformować o tym jego operatora by zachował szczególną ostrożność Wchodząc na chwiejne rusztowania należy użyć dodatkowych zabezpieczeń Obowiązuje bezwzględny zakaz przebywania pod materiałami przenoszonymi przez dźwig Do niezabezpieczonych wykopów wchodzimy korzystając z asekuracji drugiej osoby10. Przystępując do pomiarów na trenach bagiennych: Zespół pomiarowy powinien składać się z co najmniej 3 osób . Bezwzględnie należy skonsultować się z osobą znającą teren pomiaru i zatrudnić tę osobę jako przewodnika. Zespół pomiarowy powinien mieć ze sobą ciągły kontakt. Należy zabezpieczyć sprzęt pomiarowy poprzez jego właściwe uszczelnienie.11. Wykonując pomiary na terenie budowy należy: Przestrzegać poleceń majstra Wykonywać pomiary tylko w dobrych warunkach atmosferycznych Bezwzględnie nosić kask Nie wykonywać pomiarów w zasięgu pracy dźwigu12. Prace terenowe wykonujemy zawsze w ubraniu roboczym: W którym dopuszcza się przy wysokich temperaturach sandały i krótkie spodnie W którym nie dopuszcza się noszenia krótkich spodni Dostosowanym do warunków atmosferycznych Składającym się zawsze z długich roboczych spodni, butów roboczych i nakrycia głowy13. Przecinki wykonujemy za pomocą: Maczet Narzędzi w dobrym stanie technicznym Pił Siekier14. Przy wykonywaniu pomiarów na terenie budowy: Zabrania się korzystania ze sprzętu budowlanego bez pozwolenia Zabrania się przemieszczania materiałów budowlanych bez pozwolenia Zabrania się wchodzenia do biura kierownika budowy Zabrania się wchodzenia na rusztowania podczas ich stawiania i składania15. Prace pomiarowe przy drogach: Należy wykonywać możliwie w dobrych warunkach atmosferycznych Należy wykonywać minimum w dwie osoby tak by nawzajem się asekurować Należy wykonywać tak by zminimalizować czas przebywania na drodze Należy wykonywać gdy nie ma ruchu samochodów ciężarowych i osobowych16. Podczas pomiarów przy torach: Pod wagonami należy przechodzić szybko i tylko gdy mamy pewność że tabor stoi i się nie ruszy Należy je przerwać gdy widoczność spada poniżej 100 m Ze stanowiska na stanowisko przechodzimy wzdłuż torów z zachowaniem szczególnej uwagi i ostrożności Zabronione jest chronienie się przed deszczem lub śniegiem pod wagonami17. Ubranie robocze: Nosimy dopasowane do warunków atmosferycznych Zakładamy na polecenie przełożonego To ubranie, z którego korzystamy tylko przy pomiarach w ciężkim terenie To ubranie, które nosimy na co dzień w pracy18. Wykonując pomiary na terenie budowy należy: Zapoznać się z konstrukcją rusztowania, by mieć pewność że jest bezpieczne Zachować szczególną ostrożność przeskakując przez wykopy Przestrzegać szczególnych przepisów bhp (jeśli istnieją) obowiązujących na budowie Przerwać pomiary gdy ilość pracowników na budowie przekroczy limit przewidziany przepisami budowlanymi19. Podczas wykonywania pomiarów z łodzi: Łódź wykorzystywana do pomiarów powinna mieć minimum 6 metrów długości Członkowie zespołu nie mający założonych kamizelek asekuracyjnych zobowiązani są do zachowania szczególnej ostrożności Osoby przeszkolone z zasad bezpiecznego zachowania się na łodzi nie mają obowiązku zakładania kamizelek asekuracyjnych Prowadzeniem łodzi zajmuje się osoba posiadające odpowiednie uprawnienia20. Krótkie spodnie jako część ubrania roboczego dopuszcza się: W przypadku wykonywania pomiarów w wysokiej temperaturze na polach uprawnych W przypadku wykonywania pomiarów w wysokiej temperaturze w miastach W przypadku wykonywania pomiarów w wysokiej temperaturze w lasach W przypadku wykonywania pomiarów w wysokiej temperaturze na łąkach21. Ubranie robocze to: Ubranie inne niż noszone na co dzień oraz wytrzymałe na rozdarcia Tylko ubranie otrzymane od pracodawcy z poleceniem noszenia w teren Kompletny strój roboczy składający się ze specjalnych spodni, kurtki i butów z twardą podeszwą Ubranie kupione w sklepach z art. bhp oraz sklepach budowlanych22. Przystępując do pomiarów na terenach PKP należy: Zawiadomić właściwą terenowo służbę ruchu Znać zasady ruchu kolejowego Za każdym razem zgłosić prace pomiarowe w właściwym terenowo KODGiK Na najbliższej stacji kolejowej sprawdzić rozkład jazdy pociągów23. Przystępując do pomiarów na budowie należy: Zawsze (z uwagi na hałas) mieć założone słuchawki ochronne Zawsze być ubranym w długie spodnie, buty robocze oraz kask Pamiętać by nie przeszkadzać pracownikom budowy Poinformować kierownika budowy o swoim przybyciu24. Po zakończeniu pomiarów sprzęt przechowujemy w: Skrzyniach transporotowych W specjalnym i zabezpieczonym przed kradzieżą pomieszczeniu W biurze na specjalnie przeznaczonym do tego celu biurku W samochodzie pod warunkiem, że stoi na parkingu strzeżonym25. Przecinki wykonywane w celu uzyskania wizur, wykonujemy: Minimalne do momentu uzyskania wizury Według uznania w taki sposób by pomiar mógł być wykonany bezpiecznie Według uznania w taki sposób by pomiar mógł być wykonano możliwie wygodnie Dokładnie tyle ile uzna geodeta za stosowne.26. Podczas pomiarów kabli elektro-energetycznych należy: Zachować szczególną uwagę przy pomiarze uszkodzonych kabli Używać łat z nasadką izolującą Mierzyć tylko kable nie będące pod napięciem Wykonywać pomiary tylko w otwartych wykopach27. Przystępując do pomiarów w studzienkach i komorach kanalizacyjnych należy: Dokładnie wyczyścić studzienkę przed wejściem. Przed wejściem je przewietrzyć Zawiadomić Policję gdy mierzona studzienka znajduje się na ulicy by ta mogła pokierować ruchem Pamiętać iż zespół pomiarowy powinien składać się z minimum 3 osób28. W trakcie pomiarów prowadzonych przy drogach: Z wykorzystaniem urządzeń laserowych ostrzegamy przed tym przechodniów W razie potrzeby ustępujemy pierwszeństwa pojazdom Nie ma obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdom Tyczki i łaty przenosimy w poziomie by nie zahaczyć nimi o linie energetyczne29. Podczas pomiarów w studzienkach i komorach kanalizacyjnych: W promieniu 10m od włazu obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu oraz używania otwartego ognia Pracownik wykonujący pomiary na dole może być asekurowany przez pracownika na górze z wykorzystaniem szelek i liny Należy zachować szczególną ostrożność podczas pomiarów w trakcie burzy Pracownik wykonujący pomiary na dole powinien mieć kontakt z pracownikiem asekurującym go u góry30. Przed przystąpieniem do prac terenowych zespół powinien: Uzgodnić kto w danym dniu jest kierownikiem zespołu Przygotować dokumentację i kopię zlecenia do wglądu dla zainteresowanych osób Wypić wystarczającą ilość płynów Rozeznać się w terenie pod kątem występowania zagrożeń31. Tyczki i łaty przenosimy: W pionie bo to jedyny bezpieczny sposób W poziomie ostrzegając przechodniów by uważali W pionie uważając by nie zahaczyć o linie energetyczne W poziomie bo to jedyny bezpieczny sposób32. Stanowiska pomiarowe zakładane przy torach: Należy lokalizować poza ich skrajnią W razie lokalizacji na torze należy o tym fakcie poinformować właściwą terenowo służbę ruchu by ta wstrzymała pociągi Należy zabezpieczyć przed osuwaniem się skarpy nasypu kolejowego Sygnalizujemy odpowiednim znakiem w odległości około 500m od miejsca pomiaru tak by maszynista miał możliwość zatrzymać pociąg33. Podczas pracy na terenie zakładu przemysłowego należy unikać: Znajdowania się w okolicy maszyn i urządzeń transportowych Kontaktu z pracownikami zakładu Znajdowania się w strefach niebezpiecznych Wykonywania pomiarów suwnic i dźwigów będących w ruchu34. Po zakończeniu pomiarów terenowych sprzęt pomiarowy należy: Dokładnie umyć Postawić w specjalnym do tego celu wyznaczonym miejscu Pozostawić w otwartej skrzyni transportowej Odłączyć od zasilania poprzez wyjęcie baterii35. Podczas pomiarów na terenie zakładu przemysłowego: Wykonując pomiary w bezpośrednim sąsiedztwie urządzeń transportowych należy zachować szczególną ostrożność Zabrania się przebywania pod materiałami przenoszonymi przez dźwig lub suwnicę Zabrania się palenia papierosów W miejscach niebezpiecznych maksymalnie zwiększamy ilość pracowników celem przyspieszenia pomiaru i jak najszybszego opuszczenia tego miejsca.36. Tachimetry, niwelatory i gps-y transportujemy na obiekt: W taki sposób by nie przeszkadzały w wygodnej jeździe samochodem Zawsze przymocowane by zapobiec przemieszczaniu Odpowiednio zabezpieczone Zawsze zamknięte w skrzyniach transportowych37. Podczas wykonywania pomiarów z łodzi należy: Nie zmieniać położenia urządzeń pomiarowych Nie wykonywać gwałtownych ruchów celem zachowania właściwej równowagi Mieć zawsze włożoną kamizelkę asekuracyjną Nie ruszać się z miejsca wskazanego przez kapitana jednostki38. Prace pomiarowe na budowach wykonujemy: Jak najdokładniej z uwagi na wymogi zawarte w projekcie Zawsze w kaskach i butach ochronnych Tak by możliwie jak najmniej przeszkadzać pracownikom budowy Jak najszybciej z uwagi na niebezpieczny charakter tego miejsca39. Stanowiska pomiarowe zakładane przy drogach: Należy lokalizować poza nią lub w ostateczności skraju drogi Można lokalizować w dowolnym miejscu drogi Należy lokalizować przy zachowaniu przepisów ruchu drogowego Można lokalizować w dowolnym miejscu drogi pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności40. Przy pomiarach w wysokich temperaturach: Należy pić dużo wody Należy przerwać pracę gdy temperatura przekroczy 25 stopni C Należy przerwać pracę gdy temperatura przekroczy 35 stopni C Należy przerwać pracę gdy temperatura przekroczy 30 stopni C41. Podczas pomiarów na drogach w pierwszej kolejności: Projektujemy osnowę pomiarową w taki sposób by zminimalizować niebezpieczeństwo Zwracam uwagę na natężenie ruchu oraz czy nie występują jakieś zagrożenia Wykonujemy wywiad terenowy celem porównania treści mapy zasadniczej z terenem Zakładamy stanowisko pomiarowe w bezpiecznym miejscu