3. PRZEPISY BHP PRZY PRACACH BIUROWYCH
3.1 Ogólne przepisy bhp przy pracach biurowych
3.1.1 Bezpieczne warunki pracy w biurze są zapewnione, gdy:
-
-
- Jest wystarczająco dużo miejsca do pracy (minimum 13m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz minimum 2m2 wolnej od urządzeń biurowych powierzchni podłogi)
- Jest dobre naświetlenie (w zależności od charakteru pracy min 300 lx.)
- Jest wystarczająca wentylacja i wilgotność w pomieszczeniu
- Jest zapewnione odpowiedni poziom ogrzewania (min 180C)
- Meble, sprzęt i urządzenia biurowe są w dobrym stanie technicznym
- Jest zapewniony dostęp do sanitariatów.
-
Pracodawca jest zobowiązany do zorganizowania właściwego i zapewniającego bezpieczeństwo miejsca pracy dla pracownika, a pracownik ma obowiązek wykonywać prace przestrzegając przepisów bhp.
3.1.2 Podstawowe czynności przed rozpoczęciem pracy
Pracownik powinien:
-
-
- Zaznajomić się ze stanowiskiem pracy: z urządzeniami biurowymi, poznać lokalizację apteczki pierwszej pomocy oraz z urządzeniami higieniczno-sanitarnymi
- Sprawdzeniu powinien podlegać stan techniczny powierzonych urządzeń biurowych, mebli oraz stan oświetlenia stanowiska pracy.
- Poznać instrukcję ppoż., lokalizację i działanie podręcznych środków gaśniczych, ścieżki ewakuacji oraz znać numery telefonów alarmowych.
- Poznać instrukcję bhp korzystania z urządzeń biurowych (komputer, ksero, niszczarka dokumentów, skaner).
- Dopasować pod swoje ciało krzesło oraz dostosować pod siebie miejsce pracy.
- Przed rozpoczęciem pracy należy przewietrzyć pomieszczenie.
-
3.1.3 Czynności podczas pracy
Pracownik powinien:
-
-
- Wykonywać pracę z należytą starannością.
- Utrzymywać porządek w miejscu pracy.
- Przestrzegać zakazu palenia papierosów.
- Zachowywać ostrożność podczas korzystania z urządzeń biurowych.
- Nie tarasować ścieżek ewakuacyjnych
- W momencie wystąpienia wypadku niezwłocznie zawiadomić przełożonego, a miejsce wypadku pozostawić bez jakichkolwiek zmian.
-
3.1.4 Czynności zabronione
Pracownikowi zabrania się:
-
-
- Używania nie sprawnego lub uszkodzonego sprzętu elektrycznego oraz instalacji elektrycznej
- Wykonywania samodzielnych napraw sprzętu elektrycznego lub instalacji elektrycznej
- Wchodzenia na krzesła, biurka lub parapety by dosięgnąć rzeczy znajdujące się na wysokości
- Palenia papierosów poza wyznaczonymi obszarami.
- Zmieniania lokalizacji podręcznych środków gaśniczych.
- Zmieniania lokalizacji apteczki pierwszej pomocy.
-
3.1.5 Czynności po zakończeniu pracy
Prawnik powinien:
-
-
- Posprzątać miejsce pracy i poskładać dokumenty.
- Zamknąć okna, wyłączyć sprzęt biurowy i światło.
-
UWAGA:
Jeżeli pracownik posiada obawy co do bezpieczeństwa zleconych przez przełożonego zadań, może on przerwać prace i poprosić przełożonego o wyjaśnienia oraz o precyzyjne instrukcje co do bezpiecznego wykonania zadania.
3.2 Instrukcja bhp przy pracy z komputerem i drukarką
3.2.1 Uwagi ogólne
-
-
- Pracę przy komputerze z drukarką może wykonywać osoba u której nie stwierdzono przeciw wskazań.
- Jeśli pracownik ma zalecenie od lekarza do wykonywania pracy w okularach, powinien się do niego stosować.
- Kobiety w ciąży mogą pracować przy komputerze do 4 godzin na dobę.
- Przy pracy na komputerze trzeba stosować się do instrukcji producenta
- Przy pracy na komputerze trzeba stosować się do instrukcji bhp
-
3.2.2 Podstawowe zasady bezpiecznej obsługi
-
-
- Przed rozpoczęciem pracy należy wywietrzyć biuro.
- Należy sprawdzić czy sprzęt jest w dobrym stanie technicznym, komplety i nie uszkodzony.
- Przy komputerach nie wolno spożywać posiłków oraz pić napojów.
- Przy pracy z komputerem należy:
-
– ustawić krzesło (wysokość i kąt oparcia) do własnego ciała by wykonywać wszelkie czynności w sposób wygodny i swobodny,
– klawiatura powinna znajdować się nie bliżej niż 10cm od krawędzią biurka,
– przy pracy myszką mieć podparty nadgarstek,
– ekran powinien znajdować się w odległości między 40 a 75cm od oczu,
należy wyregulować jasność i kontrast ekranu,
– odradza się ustawianie monitora naprzeciwko okna, chyba że na oknie zastosowano rolety lub żaluzje.
-
-
- Zaleca się przerwy po 5 min na każdą godzinę pracy na komputerze.
- Za czystość w miejscu pracy i stan techniczny urządzeń odpowiada ich użytkownik.
- Dostęp do komputerów osobom nieupoważnionych do korzystania z nich powinien być uniemożliwiony.
- Zabronione są samodzielne naprawy sprzętu biurowego.
- Zabronione jest wykorzystywanie programów oraz nośników danych nieznanego pochodzenia
- Drukowanie można wykonywać tylko na papierze w odpowiednim dla danej drukarki formacie.
- Przed drukowaniem z papieru należy usunąć wszystkie spinki, spinacze i zszywacze.
-
3.2.3 Uwagi końcowe
-
-
- W razie nieprawidłowej pracy komputera lub jego uszkodzenia należy pracę przerwać, a fakt ten zgłosić przełożonemu.
- W przypadku zalania komputera lub jego elementów składowych wodą należy natychmiast go wyłączyć i odłączyć od sieci elektrycznej.
- Palenie papierosów w trakcie pracy z komputerem jest zabronione.
-
3.3 Instrukcja bhp przy obsłudze kserokopiarki
3.3.1 Uwagi ogólne:
-
-
- Ksero powinno być ustawione w odległości minimum 10cm od innych przedmiotów, mebli i ścian w miejscu o jak najniższej temperaturze.
- Należy zwrócić szczególną uwagę by przewód zasilający nie był niczym przygnieciony i był podłączony do łatwo dostępnego i osobnego gniazdka.
- Osoby korzystające z ksera powinny być przeszkolone z zasad jego obsługi.
-
3.3.2 Podstawowe zasady bezpiecznej obsługi
-
-
- Zabrania się otwierania pokrywy ksera w trakcie jego pracy.
- Przed kserowaniem z papieru należy usunąć wszystkie spinki, spinacze i zszywacze.
- Ksero należy odłączyć od sieci zasilającej za każdym razem podczas wykonywania prac konserwacyjnych.
- Ksero należy wyłączyć po zakończeniu pracy.
- Należy zapewnić właściwą wentylację pomieszczenia.
-
3.3.3 Uwagi końcowe
-
-
- Nie wolno uruchamiać kserokopiarki w złym stanie technicznym
- W przypadku wystąpienia awarii ksera lub jego nieprawidłowej pracy należy go wyłączyć i wezwać obsługę serwisową.
- Podczas wykonywania prac konserwacyjnych, przesuwania lub mycia należy odłączyć ksero od zasilania.
- Zabrania się palenia papierosów w pomieszczeniach pracy ksera.
-
3.4 Instrukcja bhp przy obsłudze niszczarki
3.4.1 Uwagi ogólne
-
-
- Używać niszczarkę mogą jedynie osoby przeszkolone z jej obsługi.
- Pojemnik niszczarki powinien być na bieżąco opróżniany.
- Wszelkie naprawy niszczarki mogą wykonywać jedynie osoby upoważnione.
-
3.4.2 Podstawowe zasady bhp
-
-
- Przed przystąpieniem do pracy z niszczarką należy zapoznać się z instrukcją producenta.
- Do niszczarki wolno wkładać tylko i wyłącznie papier.
- Podczas pracy niszczarki należy uważać by różne elementy ubrania np. krawat czy apaszka nie zostały wciągnięte.
- Przed niszczeniem z papieru należy usunąć wszystkie spinki, spinacze i zszywacze.
- Należy odłączyć niszczarkę od zasilania zanim zostaną podjęte prace konserwacyjne lub naprawa.
-
3.4.3 Czynności po zakończeniu pracy
-
-
- Wyłączyć niszczarkę.
- Opróżnić pojemnik niszczarki.
-